fredag 14 januari 2011

Kanske är det för att jag är lärare

Miranda fick en ny bok för någon dag sedan, "Totte och Malin" av Gunilla Wolde, en klassisk småbarnsbok första gången utgiven 1973, men denna är tredje utgåvan utgiven 1998. Den handlar om Totte och Malin, hur lika de är och de leker tillsammans. Men jag sparkar totalt bakut när jag läser en sida i boken. Då har Totte och Malin tagit av sig och är nakna eftersom det är soligt. Och då står det att de inte är så lika längre för "Totte har en penis som han kissar med och Malin har en springa med ett litet hål." En springa?!? Vad är det för j*vla ord för flickors kön? Är det att jämföra med ordet penis? Och är penis ett ord som barn använder för pojkars kön?? Jag läser snopp och snippa, inget annat, det är det vi sagt till Miranda under hela hennes uppväxt, och det är helt naturligt för henne. Jag har t.o.m. tänkt att jag ska ta tipex och stryka över och skriva om boken så att även andra som läser boken ska läsa "rätt". Och ja, det är viktigt! Självklart kan man ha synonymer och smeknamn även för könet, men jag tycker att barn i första hand ska veta vad det faktiskt heter egentligen.

2 kommentarer:

  1. Ta tippex. Här säger vi också snopp och snippa.

    SvaraRadera
  2. Du tänker helt rätt! Att sätta ord på killens kön men försköna flickans genom att omskriva fortsätter bara att förstärka stereotyperna. Tippexa!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!!